Translate

torstai 14. toukokuuta 2015

OPISKELU, RANKKAA MUTTA PALKITSEVAA

Tulin tekemään taas opiskeluun liittyvää postausta, opiskelija kun olen. En ole aina ollut maailman tunnollisin koululainen. Ala-asteella, ja vielä vähän ylä-asteellakin jätin melkein aina läksyt tekemättä enkä tunnillakaan osannut aina olla hiljaa kun piti. Koulu oli yhdentekevä asia. Kokeisiin saatoin lukea muutaman rivin viimeisenä iltana.

Ylä-asteella, suunnileen kasiluokalla tahti muuttui. Opinto-ohjauksessa puhuttiin yhä enemmän ammateista ja työelämästä. Opinto-ohjaajan tapaamisissa opo kyseli, että "Mistäs Petra on kiinnostunut?" ja "millaista työtä tykkäisit tehdä?". Siitä listasta tuli loppujen lopuksi aika pitkä :D. Johtuen siitä, että olen kiinnostunut tosi monenlaisista asioista.

Ensin halusin parturikampaajaksi.. sitten tuli kuvaan näyttelijää, juontajaa, sen ja sen kaltaista tutkijaa ja opettajaa ja psykologia ja juristiksikin taisin jossain vaiheessa haluta. Haaveet ammatista kuitenkin muuttavat muotoaan matkan varrella, kun se oma juttu tulee selkeämmäksi.

Tällä hetkellä haluan psykologian ja uskonnon opettajaksi, tai sitten tutkijaksi. Aika näyttäköön kumpi musta tulee, mutta pääasia, että saa opiskeltua ammatin. Ylä-asteen opiskeluun kohdistuva "asennevamma" säikäytti mua vähän ja aloin miettiä, etten halua päätyä loppuiäkseni kuuraamaan sairaaloiden ja teollisuushallien lattioita. Sitä en tee nyt, enkä tuu koskaan tekemäänkään. Ei olisi mun juttu. Siksi menin lukioon, ja siellä se oma juttu sit alkoi hahmottua selkeämmäksi.
Opiskelun ohella juonnan mun äidin työpaikalla.

Sitten vähän kuvia mun opiskelusta:

Luku-urakkaa ja muistiinpanojen sekä alleviivausten tekoa.
Oma rakas muistivihko. Mitä mun lukemisesta tuliskaan ilman muistiinpanoja :D

Kurkistus  muistivihkoon :) ja käsiala...on mitä on :D

Yleensä juon aina kaakaota tai teetä samalla kun luen. :)
Sellaista on mun lukeminen. Siitä puheen ollen muuten.. luen tällä hetkellä sekä uskontotieteen valintakokeeseen että psykologian valintakokeeseen, ja sinne psykan puolelle täytyy lukea myös tilastotiedettä. Aluksi mua pelotti ajatus tilastotieteestä, koska oon aika huono matikassa, ja liitin sen matikan siihen tilastotieteeseen suurempana osana, mitä se todellisuudessa olikaan. Tässä taas nähdään se kouluaineisiin kohdistuva ennakkoluuloisuus, ei ne ole välttämättä niin kamalan vaikeita asioita, miltä ne alkuun saattaa vaikuttaa. Ja jos ei osaa niin sitten täytyy opetella, vai mitä ;).

Opiskelu on tärkeää. Älä ajattele, että se luokan edessä seisova opettaja on idiootti eikä tajua mistään mitään vain sen takia ettet osaa tai tykkää hänen opettamastaan aineesta. Läksyt on joskus pakkopullaa, ja jotkut oppiaineet on pakkopullaa, mulla esim. matikka ja bilsa oli myös lukiossa aina pakkopullaa, mutta luin hampaat irvessä vaikka se ei kivaa ollutkaan, ja siinä vaiheessa, kun päässä pyörii vain se, että pääsee kurssin läpi, et tule edes miettineeksi, onko kyseisen aineen opettaja tyhmä vai ei. Ainakaan mä en sitä miettinyt. Tosin.. vaikka luinkin myös niitä ei-kivojakin aineita, käytin niihin huomattavasti vähemmän aikaa kuin lempiaineisiini. En mäkään tietenkään kaikista opettajistani ole aina tykännyt, mutta yritin tuossa sanoa, ettei siihen kannata kiinnittää huomiota. Ja fakta on se, että opettaja arvioi sut, eikä päinvastoin ;).

Ja mikä mun "sanoma" tässä on? Opiskele, ei sen takia, että opettaja saisi kiusata sua läksypinoilla ja kinkkisillä koekysymyksillä, vaan sen takia, että jonain päivänä saat kiittää itseäsi siitä vaivannäöstä :). Ja se ammatti, minkä valitset on just sulle hyvä, jos itse siitä tykkäät :).

Nyt mä meen lukemaan ja sit teen uudet kynnet. Niistä kynsistä tulee sitten postausta joko viikonloppuna tai ensiviikolla ;).

Petra


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti